Πότε να ελέγχετε την ευθυγράμμιση

Η ρύθμιση της ευθυγράμμισης σημαίνει να ρυθμίσετε τα μέρη των αναρτήσεων εμπρός και πίσω. Εάν το όχημά σας δεν είναι σωστά ρυθμισμένο, αυτό μπορεί να προκαλέσει πρόωρη φθορά των ελαστικών.

Να ελέγχετε πάντοτε την ευθυγράμμιση όταν :

• Έχετε χτυπήσει πάνω σε κάτι.
• Παρατηρείτε ότι τα ελαστικά σας φθείρονται ανώμαλα ή κατά τρόπο ανομοιόμορφο.
• Αντιμετωπίζετε προβλήματα με τράβηγμα ή συμπεριφοράς του οχήματος
• Το όχημά σας τραβάει ή παρεκκλίνει προς μια πλευρά.
• Το τιμόνι σας δεν επανέρχεται εύκολα μετά από μια στροφή ή είναι σε θέση στροφής ενώ εσείς πηγαίνετε ευθεία.
• Αγοράζετε ένα καινούργιο σετ ελαστικών και θέλετε να διαρκέσει όσο το δυνατόν περισσότερο.
• Αντικαθιστάτε ένα στοιχείο ανάρτησης ή διεύθυνσης.

Γιατί είναι σημαντική η ρύθμιση της ευθυγράμμισης;

Στα περισσότερα οχήματα, η ευθυγράμμιση είναι μελετημένη εξ αρχής, για να ελαχιστοποιεί τις φθορές και τις καταπονήσεις και για να μεγιστοποιεί την άνεση του οδηγού και του επιβάτη. Η σωστή ευθυγράμμιση των 4 τροχών μειώνει τη φθορά των ελαστικών, αυξάνοντας έτσι τη διάρκεια ζωής τους και τις επιδόσεις τους και συμβάλλει στην εξοικονόμηση καυσίμων. Αυτή η ρύθμιση βελτιώνει επίσης τη συμπεριφορά και την ασφάλεια μειώνοντας το τράβηγμα και τις παρεκκλίσεις του οχήματος.

Διαφορά μεταξύ ευθυγράμμισης και ζυγοστάθμισης των ελαστικών ;

Συχνά οι άνθρωποι συγχέουν την ευθυγράμμιση και τη ζυγοστάθμιση των ελαστικών πράγματα που είναι εντελώς διαφορετικά : Η ρύθμιση της ευθυγράμμισης, ή της γεωμετρίας του οχήματος , συνίσταται στη ρύθμιση των γωνιών των τροχών ώστε να τους επαναφέρουμε σε θέση κάθετη προς το έδαφος και παράλληλη μεταξύ τους. Αντίθετα, η ζυγοστάθμιση ενός ελαστικού επιτρέπει στον τροχό να περιστρέφεται χωρίς να προκαλεί κραδασμούς στο όχημα, σε κάποιες ταχύτητες.

Γιατί η ευθυγράμμιση απορυθμίζεται ;

Η ευθυγράμμιση μπορεί να απορυθμιστεί από ένα χτύπημα σε πεζοδρόμιο ή από ένα πέσιμο σε λακκούβα, αλλά και από πιο σοβαρές αιτίες, όπως ατύχημα, όπου το όχημά σας χτυπήθηκε και η ευθυγράμμιση απορυθμίστηκε. Όταν η ευθυγράμμιση δεν είναι σωστή, η άκρη των ελαστικών φθείρεται πιο γρήγορα, με επιπτώσεις στη συμπεριφορά του οχήματος. Αυτό θα σας οδηγήσει σε αλλαγή των ελαστικών σας πιο σύντομα από το προβλεπόμενο. Μια απλή απορύθμιση μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα Ο σκοπός της ευθυγράμμισης είναι να τελειοποιεί το κράτημα δρόμου και να μεγιστοποιεί τη διάρκεια ζωής των ελαστικών.

Οι κυριότεροι λόγοι για να διατηρείτε σωστή την ευθυγράμμιση : Κάνετε οικονομίες Τα ελαστικά σας διαρκούν περισσότερο. Το όχημα σας θα έχει καλύτερο κράτημα στον δρόμο. Το όχημά σας κυλάει ευκολότερα με λιγότερη αντίσταση των ελαστικών στην κύλιση.

Πόσος χρόνος χρειάζεται για να ελεγχθεί η ευθυγράμμιση Και πόσο κοστίζει

Οι περισσότερες απορυθμίσεις ευθυγράμμισης εμπρός και πίσω αντιμετωπίζονται σε 30 λεπτά περίπου. Πηγαίνετε στον τακτικό σας ειδικό των ελαστικών για να πληροφορηθείτε το κόστος μιας ρύθμισης της ευθυγράμμισης. Η ρύθμιση της ευθυγράμμισης συνίσταται στον έλεγχο της κατεύθυνσης και των γωνιών των ελαστικών σε συνάρτηση με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή του οχήματος. Αν και θα μπορούσατε ν’ ακούσετε εκφράσεις όπως σύγκλιση, άνοιγμα, ευθυγράμμιση θετικό ή αρνητικό, η ευθυγράμμιση δεν έχει τίποτε το μαγικό. Η ρύθμιση της ευθυγράμμισης είναι μια πολύ απλή εργασία για έναν ειδικό του ελαστικού.

Πώς ρυθμίζεται η ευθυγράμμιση των τροχών ;

Οι τρεις κυριότερες ρυθμίσεις είναι η ευθυγράμμιση, η σύγκλιση ή το άνοιγμα και η γωνία πρόσπτωσης. 

Η ευθυγράμμιση είναι η γωνία την οποία σχηματίζει ο τροχός όταν κοιτάζουμε το όχημα ανφάς. Όταν αυτή η γωνία είναι πολύ μεγάλη, εμφανίζεται ανομοιόμορφη φθορά.

Μιλάμε για θετική ευθυγράμμιση όταν το πάνω μέρος του τροχού είναι απομακρυσμένο σε σχέση με το όχημα. Υπερβολικά θετική ευθυγράμμιση φθείρει τα ελαστικά στις εξωτερικές πλευρές τους.

Μιλάμε για αρνητική ευθυγράμμιση όταν το πάνω μέρος του τροχού κλίνει προς το εσωτερικό του οχήματος. Υπερβολικά αρνητική ευθυγράμμιση φθείρει τα ελαστικά στις εσωτερικές πλευρές τους.

WheelAlignment chamber
Η γωνία ευθυγράμμιση μελετάται και ρυθμίζεται ώστε να διατηρεί το ελαστικό όσο το δυνατό πιο επίπεδη πρόσφυση πάνω στο έδαφος κατά τη λήψη μιας στροφής. Εάν υπάρχει μεγάλη διαφορά γωνιών ευθυγράμμιση ανάμεσα στους εμπρός τροχούς, το όχημα θα έχει την τάση να τραβάει ξεκάθαρα προς τη μία πλευρά.

Σύγκλιση / Άνοιγμα

Καθορίζει την κατεύθυνση που δείχνουν τα λάστιχα σε συνάρτηση με την κεντρική γραμμή του οχήματος. Συχνά ορίζεται ως η διφορά της απόστασης ανάμεσα στο μπροστινό και στο πίσω τμήμα των τροχών του ίδιου άξωνα.

Επιρεάζει το κράτημα του οχήματος και την σταθερότητα του στην ευθεία. 

Σύγκιση έχουμε όταν το μπροστινό άκρο των τροχών ενός άξωνα είναι πιο κοντά μεταξύ τους από ότι οι πίσω τροχοί. Αν υπάρχει μεγάλη σύγληση , το πέλμα του ελαστικού θα έχει μεγαλύτερη φθορά στο εξωτερικό του τμήμα. Το πέλμα επίσης θα έχει μια υφή σαν χνούδι την οποία μπορούμε να αιστανθούμε αν διατρέξουμε την παλάμη μας στην επιφάνεια του ελαστικού.

Άνοιγμα έχουμε όταν το πίσω άκρο των τροχών ενός άξωνα είναι πιο κοντά μεταξύ τους από ότι οι μπροστινοί τροχοί. Αν υπάρχει μεγάλο άνοιγμα, το πέλμα του ελαστικού θα έχει μεγαλύτερη φθορά στο εσωτερικό του τμήμα. Το πέλμα επίσης θα έχει μια υφή σαν χνούδι την οποία μπορούμε να αιστανθούμε αν διατρέξουμε την παλάμη μας στην επιφάνεια του ελαστικού.

WheelAlignment toe

Πηγή: Οδηγίες συντήρησης από την Michelin