Λάστιχα χωρίς αέρα

non-pneumatic-tyres-4-michlinΗ μορφή των ελαστικών για τα αυτοκίνητα είναι δεδομένη, με παραλλαγές και εξελίξεις βεβαίως στην πάροδο των χρόνων αλλά με το πέλμα και τον αεροθάλαμο να είναι τα σταθερά τους στοιχεία.

Αυτό όμως ίσως αλλάξει στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον, μιας και η αμερικάνικη εταιρεία Polaris ανακοίνωσε πως θα είναι έτοιμη από του χρόνου να διαθέσει στο ευρύ κοινό λάστιχα χωρίς αέρα ή αλλιώς NPT (Non Pneumatic Tires). Ένας από τους πρώτους ενδιαφερόμενους γι αυτό τον τύπο ελαστικών είναι ο στρατός των ΗΠΑ κι αυτό γιατί τα λάστιχα χωρίς αέρα ούτε να τρυπήσουν μπορούν, ούτε και να σκιστούν σε κάποια λακκούβα ακινητοποιώντας στη συνέχεια το οποιοδήποτε όχημα.

Αυτό οφείλεται στον τρόπο κατασκευής τους: στα λάστιχα της Polaris o αεροθάλαμος έχει αντικατασταθεί από ένα πλέγμα συνθετικού υλικού, που όχι μόνο κρατά το βάρος του εκάστοτε αυτοκινήτου αλλά απορροφά με αποτελεσματικότητα και τις ανωμαλίες των δρόμων. Φυσικά οι διάφορες χρήσεις των ελαστικών εξασφαλίζονται με τη βοήθεια άλλης δομής και πυκνότητας του πλέγματος, ενώ όταν φθαρεί το πέλμα αντικαθίσταται μόνο αυτό με σημαντικά μικρότερο κόστος. Ένα επιπρόσθετο πλεονέκτημα των NPT είναι και το μειωμένο επίπεδο θορύβου, μιας και στα συμβατικά ο αεροθάλαμος λειτουργεί σαν αντηχείο, ενισχύοντας το θόρυβο που παράγει το πέλμα.

Η προσπάθεια της Polaris πάντως δεν είναι ούτε η μόνη ούτε και η πρώτη. Η γαλλική Μichelin έχει προηγηθεί ήδη από το 2005 με το Tweel -η επωνυμία προέρχεται από τις λέξεις tire και wheel- που χρησιμοποιείται όμως μόνο σε βιομηχανικές εφαρμογές, ενώ πριν δύο χρόνια η Bridgestone είχε παρουσιάσει το δικό της λάστιχο χωρίς αέρα, την τεχνολογία του οποίου την ονόμαζε Airless Tire Technology. Χαρακτηριστικό του τελευταίου το πράσινο πλέγμα του, ενώ στο συγκεκριμένο τομέα δραστηριοποιείται και η Yokohama, χωρίς όμως και αυτή να έχει φτάσει σε επίπεδα μαζικής παραγωγής. Μάλιστα το δικό της ελαστικό που έχει το περίεργο όνομα Yokohama Youmyaki μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε συνδυασμό με συμβατικές ζάντες, κάτι που δεν ισχύει για τα λάστιχα χωρίς αέρα των άλλων κατασκευαστών.

Κείμενο: Γιάννης Σκουφής Πηγή:/www.iefimerida.gr